lördag 17 juni 2017

Semesterläsning...



























Lade in en beställning hos Adlibris (länk) häromdagen och löste ut paketet igår på OK/Q8 när jag åkte hem från jobbet, det är bilden högst upp som är böckerna som ska med på denna resa.
Ensamfjäril (länk)Augustiresan (länk)Under vintergatans alla stjärnor (länk)Fattigfällan (länk) och dessa två väntar jag på fortfarande Störst av allt (länk) och Lyckostigen (länk).
Förra året på Arlanda så köpte jag första delen av trilogin på bild två, Högre än alla himlar (länk). Såg ju att det fanns en del två och del tre också, men eftersom jag hade med två andra böcker också så tänkte jag att jag klarade mig och denna var på över 500 sidor. Sedan vet man ju inte om man fastnar för boken eller inte, kändes onödigt att köpa alla tre. Men när jag började på läsa, så upptäckte jag att det var en sådan bok som var omöjlig att lägga undan. Del två och tre inköptes sedan på Arlanda när vi kom hem.
Böckerna på bild tre, så är det bara Kråkflickan (länk) jag läst än. Köpte den 2011 när jag och min mamma reste till Kreta. Det var också en sådan där bok man inte kunde lägga ifrån sig, men för det kom jag inte igång att läsa Hungerelden (länk) och Pythians Anvisningar (länk) när jag köpte dem till en annan resa. Kanske att de hänger med nu, vi får se.
Avslutar mina boktips med en bok som en gammal klasskompis från gymnasiet till mig gav ut i höstas, Nazibruden - en sann historia (länk). Har haft henne på facebook i många år, märkte en tid att hon delade sidor som jag inte alls tyckte lika om. Kändes obehagligt, var inte den personen jag lärde känna då under gymnasiet. Men sedan så jag att hon bröt mer och mer med dessa kretsar, rätt som det var så läste man att det var en bok på gång om en tid i hennes liv. Kändes självklart att köpa boken på boksläppet i grannkommunen i höstas, få den signerad och krama om henne.
När jag väl läste boken så vart jag rätt chockad om hur hennes tid innan gymnasiet varit och framförallt tiden när hon var i helt fel kretsar. Jag sträckläste denna bok och hade tårar på gång många gånger, ville bara ge henne en kram till vid tillfälle då när man verkligen förstod vad hon gått igenom.

2 kommentarer:

znogge sa...

Härligt med många böcker inför sommarens ledighet. Jag tänker också beställa ett antal pocketböcker så jag har ett lager :D

Kram

Semester & Mat sa...

Hoppas jag kunde ge dig något tips :)
Kram